Drogi Rodzicu
Twój Dwulatek wiele już potrafi !
- reaguje na swoje imię
- potrafi przywitać się i pożegnać
- rozumie proste emocje (Jaki jest? wesoły, smutny, zły)
- wskazuje różne części ciała
- spełnia Twoje polecenia (połóż, przynieś, podaj)
- stabilnie chodzi i biega
- naśladuje wiele Twoich ruchów i czynności z użyciem narzędzi
- wskazuje palcem na rzeczy, które go interesują
- wskazuje palcem obiekty w książeczkach
- udaje, że karmi misia lub że misio jest chory; leczy go
- próbuje samodzielnie się rozbierać
- podskakuje
- próbuje jeździć na trójkołowym rowerku
- buduje wieżę z 6 klocków
- buduje mostek z 3 klocków
- odkręca pokrywki
- umieszcza prawidłowo klocki w otworach o zróżnicowanym kształcie
- umieszcza prawidłowo klocki w otworach o zróżnicowanej wielkości
- dobiera części obrazka do całości
- dobiera identyczne obrazki (daj taki sam)
- dobiera obrazek do przedmiotu
- zaczyna wchodzić w interakcje z rówieśnikami
- zaczyna pojmować odrębność własnej osoby
- mówi kilkadziesiąt słów (słowem określamy też wyrażenia dźwiękonaśladowcze np. MIAU ) Pod koniec drugiego roku życia liczba ta zwiększa się bardzo istotnie
- łączy w wypowiedziach 2 słowa np. MIAU AM (kot je) MAMA DAJ NIE MA HAU
- pojawiają się początki odmiany np. zamiast dotychczasowego NIE MA POCIĄG DAJ PIKA (piłkę)
- pojawia się NIE MA POCIĄGU DAJ PIKE
opracowanie: pedagog specjalny, logopeda
terapeuta wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
mgr Monika Gąsior - Kuflewska
na podstawie: Cieszyńska J. Korendo M. Karty diagnozy