Opracowanie: mgr Monika Gąsior – Kuflewska
wiek |
etap rozwoju mowy |
rozwój mowy |
0 – 1 rok |
OKRES MELODII |
· śmiech, płacz, krzyk – jako forma kontaktu · 1 – 6 miesiąc: głużenie (pojedyncze, przypadkowe dźwięki, często nieartykułowane) · 6 – 12 miesiąc: gaworzenie (celowo wydawane dźwięki o charakterze sylab · świadoma artykulacja sylab mających znaczenie: da, pa, na, ka, am |
1 – 2 rok |
OKRES WYRAZU |
· porozumiewanie się za pomocą sylab oznaczających całe słowa (jedna sylaba może oznaczać wiele słów) · wyrazy dźwiękonaśladowcze · podwójne użycie sylab ( bubu, kaka) · pierwsze wyrazy: mama, tata, baba, daj, am, |
2 - 3 rok |
OKRES ZDANIA |
· wyrażenia/zdania dwuczłonowe: daj am , tata chodź · zdania 3 – 5 wyrazowe · rozwojowa niepłynność mówienia (ok.3 r.ż. ) |
3 - 5 rok |
OKRES SWOISTEJ MOWY DZIECIĘCEJ |
· dłuższe wypowiedzi (kilkuzdaniowe) · rozwojowa niepłynność mówienia · mowa dziecinna (seplenienie, reranie) · agramatyzmy · przestawianie, zamiana sylab · opuszczanie sylab · upraszczanie grup spółgłoskowych: klanka [szklanka], · neologizmy (nowe tworzone przez dziecko słowa) · wiek pytań ( a dlaczego…? ) |
5 - 7 rok |
OKRES DOSKONALENIA MOWY |
· poprawna wymowa wszystkich głosek ( poprawna artykulacja głosek: sz, ż, cz, dż oraz r ) zdania poprawne gramatycznie wypowiedzi bogate treściowo
|