CELE:
- kształtowanie prawidłowego toru oddechowego
- różnicowanie fazy wdechowej i wydechowej
- wydłużenie fazy wydechowej
- zapobieganie mówieniu na wdechu
ZABAWY ODDECHOWE:
„Wąchanie kwiatów”– dzieci powoli wciągają powietrze nosem i równie powoli wydychają,
czynność powtarzają kilkakrotnie
„Dmuchawce” – dzieci wciągają powietrze nosem i dmuchają jak najdłużej na papierowe
dmuchawce lub paski papieru
„Chłodzenie zupy” - ręce złożone na kształt głębokiego talerza, dzieci wciągają powietrze
nosem, a wydmuchują buzią jak najdłużej
„Chuchanie na zamarznięta szybę” – dzieci wciągają powietrze nosem, a następnie
chuchają jak najdłużej na szybę
„Chuchanie na zamarznięte ręce” – dzieci wciągają powietrze nosem, a następnie chuchają
jak najdłużej na dłonie
„Dźwięki otoczenia” – dzieci wciągają powietrze ustami, na wydechu wymawiają przeciągle:
huuu-huuu (sowa), kooo-kooo (kura), fuuu-fuuuu (pociąg),
muuuu-muuu (krowa) itp.
Wydłużanie fazy wydechowej poprzez stosowanie wydłużonej wymowy głosek:
fffffff … (wietrzyk), wwwww… (trzmiel), uuuuu … (statek) itp.
„Mecz ping –ponga” – dzieci siedzące po przeciwnych stronach stolika mają za zadanie
dmuchać na piłeczkę tak, aby nie spadła ze stolika
Ćwiczenia kształtujące równomierną fazę wydechową:
„Wiartaczki” - dmuchanie na wiatraczki długo …, coraz dłużej …
-„Bańki mydlane” – puszczanie baniek mydlanych
- Dmuchanie na zawieszone na nitkach piórka kolorowe wstążki, paski bibułki, papierki
różnej długości
- Dmuchanie na płomień świecy, aby odchylał się, ale nie gasł
Opracowanie: mgr Monika Gąsior-Kuflewska