Opracowanie: mgr Monika Gąsior - Kuflewska
Koncentrowanie uwagi dziecka:
- na naszej twarzy
- na odbiciu twarzy w lustrze
Dotykanie różnych części twarzy, nazywanie ich, liczenie
- wskazywanie u siebie i u dziecka (to mój nos - to twój nos… i odwrotnie
- wyczuwanie z zamkniętymi oczami, rozpoznawanie u siebie nawzajem, nazywanie
- masowanie (głaskanie, uciskanie, opukiwanie, szczypanie..)
- malowanie w zabawach ust, policzków; smarowanie kremem; pudrowanie itp.;
- zakładanie okryć głowy, okularów, wąsów… itd.
Uczenie uważnej obserwacji mimiki twarzy
(emocje - buzia smutna, wesoła, zła, przestraszona, zdziwiona itd.;
grymasy twarzy; różne minki)
Uczenie nazw narządów mowy (wargi: górna/dolna, język, zęby, żuchwa, policzki)
Obserwacja i naśladowanie ruchów, jakie wykonujemy narządami mowy.
- Zabawy mimiczne
Naśladowanie przez dziecko mimiki naszej twarzy.
- Zabawy oddechowe
- uświadomienie dziecku 2 faz oddychania (wdechu i wydechu)
- zabawy typu: teraz wciągamy powietrze a teraz wypuszczamy… (połączone z różnymi ruchami ciała)
- pogłębianie wdechu ( wąchanie zapachów )
- wzmacnianie i wydłużanie wydechu ( dmuchanie na lekkie przedmioty )
- Zabawy motoryczne
Zabawy uświadamiające dziecku, jakie ruchy może wykonać:
- żuchwą
- wargami
- językiem
Zabawy te uświadamiają dziecku obecność narządów mowy, umożliwiają czucie ich położenia (np. język na górze/na dole/wysunięty, wargi rozciągnięte w uśmiechu lub zaokrąglone w kółeczko, żuchwa opuszczona-usta otwarte lub uniesiona-usta zamknięte...) oraz uczą wykonywania nimi celowych ruchów, podnoszących sprawność wymowy.
- Zabawy słuchowe
- koncentrowanie uwagi dziecka na dźwiękach otoczenia, nazywanie ich, naśladowanie
- wsłuchiwanie się w ciszę (oczy zamknięte, otwarte)
- wsłuchiwanie się w dźwięki swojego ciała: jak oddychamy(wciągamy powietrze-
wydychamy), jak bije serce, jak burczy w brzuchu, jak ziewamy, kichamy, mlaskamy,
sapiemy, wzdychamy, cmokamy…
- nasłuchiwanie dźwięków w pomieszczeniu (nazywanie dźwięku, rozmawianie o nim)
- nasłuchiwanie dźwięków dochodzących z zewnątrz pokoju, budynku (z ulicy,
podwórka