Zielone jabłuszko

Zabawy rozwijające w domu

Jak wiadomo zabawa jest fundamentem rozwoju każdego dziecka. To w czasie jej trwania dziecko nabywa szereg umiejętności językowych, matematycznych, ale również kształtuje postawy społeczne czy emocjonalne. Zabawa jest naturalną potrzebą każdego malucha. Im dziecko starsze tym wykazuje się większą umiejętnością samodzielnej organizacji zabawy. Kreatywność małego dziecka należy jednak najpierw rozbudzić, pokazać, a przede wszystkim bawić się razem z nim. Fantastyczne momenty to te, kiedy członkowie rodziny spędzają miło czas na wspólnej zabawie. Stopień zaangażowania w zabawę, rodzaj i trudność należy oczywiście dostosowywać do wieku i możliwości rozwojowych dziecka. W drugim roku życia dziecko nadal intensywnie się rozwija, choć zmiany nie są już tak duże, jak można to zauważyć w pierwszym roku życia. W tym czasie dziecko doskonali przede wszystkim mowę oraz umiejętność poruszania się. Nadal potrzebuje obecności rodzica, ale zaczyna czuć się pewniej i odczuwa potrzebę samodzielnego podejmowania wyzwań. W pierwszej połowie drugiego roku życia dziecko doskonali umiejętność chodzenia, warto więc postawić w tym okresie na ruchowe zabawy dla 2-latka w domu – najlepiej takie, które wymagają kucania, wstawania czy klękania. Można na przykład zorganizować w domu tor przeszkód, używając do tego koców i poduszek. Świetnym rozwiązaniem będą także zabawy dla 2-latka z piłką. Pod koniec drugiego roku życia można już kupić dziecku pierwszy rowerek. W tym okresie dziecko doskonali także swoją koordynację wzrokowo-ruchową, warto więc inicjować różnego rodzaju zabawy manipulacyjne, do których można wykorzystać klocki, wiaderka, miseczki i inne przedmioty, które można otwierać, zamykać czy układać. Aby wspierać kształtowanie się pamięci dziecka, warto postawić na śpiewanie wspólnych piosenek czy recytowanie wierszyków.  

Godziny spędzone wspólnie w domu wcale nie muszą się być nudne i monotonne. Jest wiele zabaw, które nie wymagają większego nakładu finansowego
i kupowania kolejnej zabawki. W domu jest wiele rzeczy, które przydadzą się do ich realizacji. A o to kilka pomysłu na zabawy rozwijające dla dzieci 2-3- letnich:

1)    Chowanie przedmiotów: ułóż przed dzieckiem 3 przedmioty, nazwij je głośno, następnie poproś dziecko by zamknęło oczy, zabierz jeden przedmiot. Poproś dziecko by otworzyło oczy i sprawdziło czego brakuje- rozwijanie percepcji wzrokowej.

2)    Przesypywanki: potrzebne materiały to produkty spożywcze (makaron, ryż, itp.), miseczki i łyżki różnego rodzaju. Podczas przesypywania produktów kształtuje się motoryka mała oraz koordynacja wzrokowo-ruchowa.

3)    Wzory: Na podłodze można ułożyć wzór z kolorowych patyczków lub tasiemek, poprośmy, by dziecko je odwzorowało. Następnie zaproponujmy, by ułożyło swój wzór – rozwijanie percepcji wzrokowej.

4)    Wzory: na kartce należy narysować wzory z klocków, którymi dziecko lubi się bawić. Poprosimy dziecko by nałożyło klocki na wzór, a następnie obok wzoru – rozwijanie percepcji wzorkowej.

5)    Balon: zwykłą zabawę z odbijaniem utrudniamy poprzez wskazywanie części ciała jaką należy odbijać. Nauka części ciała oraz rozwijanie motoryki dużej.

6)    Książeczki: jeśli Twoje dziecko nie lubi słuchać czytania, opowiedz razem nim, odegrajcie rolę, zamieńcie się np. w wilka czy inną postać z bajki – rozwijanie kreatywności dziecka.

7)    Rysowanie: potrzebna jest taca oraz sypkie produkty (kasza manna, mąka itp.). Rysujemy z dzieckiem co tylko chce – rozwijanie kreatywności oraz zmysły dotyku.

8)    Zabawa z kolorami: potrzebne materiały to opakowania po jajkach i kolorowe patyczki. Kolorujemy opakowanie po jajkach (odwracamy i malujemy od dołu) zgodnie z kolorami patyczków, nacinamy opakowanie tak by można było włożyć patyczek. Zabawa w dopasowywanie kolorów gotowa – nauka kolorów, rozwijanie percepcji wzrokowej oraz motoryki małej.

9)    Zabawa z kolorami: środek nakrętek wyklejamy kolorowymi piankami. Tak przygotowane korki w różnych kolorach wykorzystujmey do segregowania albo układania sekwencji – nauka kolorów oraz rozwijanie percepcji wzrokowej.

10) Segregowanie kolorów: Długie wykałaczki umieszczamy na plastelinie (każdą

w innym kolorze). Następnie barwimy makaron rurki, najlepiej barwnikiem spożywczym ale można również bibułą (przy bibule jest mniej intensywny kolor). Zadaniem dziecka jest nawlekać makaron na odpowiedni patyczek w tym samym kolorze. Makaron można również wykorzystać do nawlekania na sznurek i zrobienia
z niego korali czy bransoletki. W trakcie tej zabawy ćwiczymy koordynację wzrokowo-ruchową oraz motorykę małą.

11) Zabawa z kolorami: Należy przygotować kwadraty z kolorowych pianek, naciąć je na środku tak, aby mogły przez nie przejść sznureczki (w takim samym kolorze). Zabawa z nauką kolorów i segregowaniem gotowa.

12) Zabawa matematyczna: Zbieramy pewna ilość drobnych przedmiotów, przygotowujemy dwie miseczki (jedna dla rodzica, druga dla dziecka). Rozdzielamy

 z dzieckiem przedmioty „jeden dla mnie, jeden dla ciebie”. Do zabawy można zaprosić misia,  w ten sposób zaczynamy liczyć do 3. 

13) „Ciepło zimno” - schowaj mały przedmiot i poproś dziecko, aby go znalazło. Kiedy będzie blisko, mów „ciepło”, a kiedy daleko - „zimno”. Ta zabawa dla dzieci uczy je, że nawet jeśli czegoś nie widzą, nie oznacza to, że tego nie ma. Zabawa w którą bawił się każdy z nas, a takie zabawy są najpiękniejsze bo wywołują również pozytywny stosunek emocjonalny u rodzica.

14) „Szymon mówi” - dziecko wykonuje polecenia naśladując rodzica, ale tylko wtedy, gdy przed poleceniem usłyszy „Szymon mówi”.

15) „Czerwony dzień” - tego dnia nałóżcie czerwone ubrania, na śniadanie zjedzcie tost z dżemem truskawkowym, niech dziecko narysuje czerwony obrazek, na obiad niech będzie pizza, a w drodze do domu policzcie czerwone samochody. W ten sposób dziecko nauczy się czegoś o kolorach i liczbach.

16) „Nie wpadnij do morza!” - udawajcie, że dywan to morze, a dziecko ma dostać się na drugą stronę nie mocząc stóp. W tym celu rozłóż poduszki, magazyny lub papierowe talerze, które będą kamykami, po których przejdzie dziecko. To świetna zabawa ruchowa dla dzieci, która poprawia równowagę dwulatka i jego orientację przestrzenną.

17) „Gdzie to jest?” - z magazynów należy wyciąć obrazki przedstawiające meble, a także zdjęcia przedstawiające różne pokoje. Rozłóż obrazki na dywanie i poproś swoje dziecko, aby dopasował je do pokojów. Nawet jeśli nie będzie umiał zrobić tego we właściwy sposób, zabawa dobrze wpłynie na jego zdolności konwersacyjne.

18) Piknik – to świetna zabawa w domu, wystarczy koc, papierowe talerzyki i jedzenie, które można przygotować ze swoim dzieckiem, na przykład małe kanapki, jaja na twardo lub pokrojone warzywa. Wyobraźcie sobie, że jesteście w górach lub blisko strumienia, wymyślanie szczegółów będzie dla dziecka dużą frajdą.

Drogo Rodzicu! Pamiętaj, że czas spędzony z dzieckiem zacieśnia więzi i wspiera rozwój wielu niezwykle istotnych sfer: intelektualnej, emocjonalnej oraz ruchowej. Postaw na kreatywne zabawy ze swoim dzieckiem, dzięki którym Twój maluch będzie poznawać i doświadczać zupełnie nowych dla niego rzeczy. Najważniejszą rzeczą we wszystkich proponowanych zabawach dla maluchów jest ich prostota i wykorzystywanie zwykłych przedmiotów w nieco  inny sposób. Zbyt trudne, skomplikowane i długo trwające zabawy stają się mało atrakcyjne, dziecko się denerwuje, zaczyna czuć frustrację, gdy coś mu nie wychodzi i dobry nastrój szybko odchodzi w zapomnienie. Zabawy mają być dla dziecka miłą formą spędzania czasu.

 

Materiały zebrała:

Karolina Nachyła

 

 

Projekt „WSPIERAMY MAMY W GMINACH WIEJSKICH POWIATU PUŁAWSKIEGO”
jest projektem realizowanym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020,
Oś priorytetowa: 9. Rynek pracy, Działanie: 9.4 Godzenie życia zawodowego i prywatnego w okresie 1.04.2019r. do 31.08.2021r.