Zielone jabłuszko

Porady specjalistów - Logopeda

Opracowanie:  mgr Monika Gąsior – Kuflewska

wiek

etap rozwoju mowy 

rozwój mowy

0 – 1 rok

OKRES  MELODII

· śmiech, płacz, krzyk – jako forma kontaktu

· 1 – 6 miesiąc: głużenie (pojedyncze, przypadkowe dźwięki, często nieartykułowane)

· 6 – 12 miesiąc: gaworzenie (celowo wydawane dźwięki o charakterze sylab

· świadoma artykulacja sylab mających znaczenie: da, pa, na, ka, am

1 – 2 rok

OKRES  WYRAZU

· porozumiewanie się za pomocą sylab oznaczających całe słowa (jedna sylaba może oznaczać wiele słów)

· wyrazy dźwiękonaśladowcze

· podwójne użycie sylab ( bubu, kaka)

· pierwsze wyrazy: mama, tata, baba, daj, am,

2  -  3 rok

OKRES  ZDANIA

· wyrażenia/zdania dwuczłonowe: daj am , tata chodź 

· zdania 3 – 5 wyrazowe

· rozwojowa niepłynność mówienia (ok.3 r.ż. )

3  -  5 rok

 OKRES SWOISTEJ MOWY DZIECIĘCEJ

· dłuższe wypowiedzi (kilkuzdaniowe)

· rozwojowa niepłynność mówienia

· mowa dziecinna (seplenienie, reranie)

· agramatyzmy

· przestawianie, zamiana sylab

· opuszczanie sylab

· upraszczanie grup spółgłoskowych: klanka [szklanka],

· neologizmy (nowe tworzone przez dziecko słowa)

· wiek  pytań ( a dlaczego…? )

 5  -  7 rok

OKRES DOSKONALENIA MOWY

· poprawna wymowa wszystkich głosek ( poprawna artykulacja głosek: sz, ż, cz, dż oraz r )

zdania poprawne gramatycznie

wypowiedzi bogate treściowo

  • bogactwo słownictwa czynnego i biernego,
  • sprawność składniowa
  • poprawność akcentu i informacji, 

  

 

 

Drogi Rodzicu

Twój Dwulatek wiele już potrafi !

  • reaguje na swoje imię
  • potrafi przywitać się i pożegnać
  • rozumie proste emocje (Jaki jest?  wesoły, smutny, zły)
  • wskazuje różne części ciała
  • spełnia Twoje polecenia (połóż, przynieś, podaj)
  • stabilnie chodzi i biega
  • naśladuje wiele Twoich ruchów i czynności z użyciem narzędzi
  • wskazuje palcem na rzeczy, które go interesują
  • wskazuje palcem obiekty w książeczkach
  • udaje, że karmi misia lub że misio jest chory; leczy go
  • próbuje samodzielnie się rozbierać
  • podskakuje
  • próbuje jeździć na trójkołowym rowerku
  • buduje wieżę z 6 klocków
  • buduje mostek z 3 klocków
  • odkręca pokrywki
  • umieszcza prawidłowo klocki w otworach o zróżnicowanym kształcie
  • umieszcza prawidłowo klocki w otworach o zróżnicowanej wielkości
  • dobiera części obrazka do całości
  • dobiera identyczne obrazki (daj taki sam)
  • dobiera obrazek do przedmiotu
  • zaczyna wchodzić w interakcje z rówieśnikami
  • zaczyna pojmować odrębność własnej osoby
  • mówi kilkadziesiąt słów (słowem określamy też wyrażenia dźwiękonaśladowcze np. MIAU )   Pod koniec drugiego roku życia liczba ta zwiększa się bardzo istotnie
  • łączy w wypowiedziach 2 słowa np. MIAU AM (kot je) MAMA DAJ NIE MA HAU
  • pojawiają się początki odmiany  np. zamiast dotychczasowego NIE MA POCIĄG DAJ  PIKA (piłkę)
  • pojawia się  NIE MA POCIĄGU  DAJ  PIKE

  opracowanie: pedagog specjalny, logopeda

terapeuta wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

mgr Monika Gąsior - Kuflewska                                         

na podstawie: Cieszyńska J. Korendo M. Karty diagnozy

Drogi Rodzicu

Twój Roczniak 😊 wiele już potrafi !

  • odwraca kartki w książce, ogląda obrazki
  • porusza się w rytm muzyki
  • odnajduje ukryte przedmioty
  • wskazuje osoby, przedmioty i obrazki (palcem lub wzrokiem)
  • naśladuje ruchy dorosłego (karmienie, czesanie, prasowanie itp.)
  • palcem wskazującym pokazuje szczegóły zabawek
  • potrafi wyjąć przedmiot z pudełka i zamknąć je
  • rozumie przekazy mimiczne
  • próbuje samodzielnie chodzić
  • potrafi manipulować przedmiotami w sposób specyficzny (zgodny z przeznaczeniem) np. łyżka, kubek, grzebień
  • kontroluje wzrokiem czynności wykonywane przy użyciu narzędzi                                                 (kredki, ołówka, pisaka, łyżki, grzebienia)
  • pociąga za sznurek, by przyciągnąć przedmiot
  • pokazuje obrazki w książce
  • rozumie proste słowa
  • rozumie polecenia poparte gestem
  • rozumie niektóre nazwy osób, przedmiotów i czynności
  • potrafi bawić się z dorosłym (np. w a ku-ku, sroczka, kosi-kosi)
  • samodzielnie wypowiada kilka wyrazów
  • sprawdza pole wspólnej uwagi i podąża za wzrokiem lub wskazaniem (popatrz)
  • inicjuje interakcje z wieloma osobami z otoczenia
  • zaczyna wykazywać początki dominacji stronnej – pierwsze sygnały dominacji ręki

          

opracowanie: pedagog specjalny, logopeda

                                              terapeuta wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

                                                           mgr Monika Gąsior - Kuflewska                                          

 

na podstawie: Cieszyńska J. Korendo M. Karty diagnozy

  WIEK DZIECKA

ARTYKULACJA  GŁOSEK

 Pierwsze miesiące życia

 GŁUŻENIE powstają przypadkowe dźwięki

 

Ok 6 miesiąca życia

 GAWORZENIE – powtarzanie usłyszanych dźwięków

 1 - 2 rok życia  

 Pojawiają się pierwsze wyrazy: mama, tata, baba

Dziecko wymawia:                                           samogłoski -  a o u e i y

spółgłoski   p  pi  b  bi  m  mi  t  d  n

  2 - 3 rok życia

 Pojawiają się proste zdania.

Dziecko wymawia:

samogłoski nosowe - ą  ę

spółgłoski – f  fi  w  wi  ś  ź  ć  dź   ń   

                    l  li  k  ki  g  gi  h  hi  j  ł

 4 rok życia

 Pojawiają się głoski – s  z  c  dz

 5 rok życia

 Pojawiają się głoski – sz, ż, cz, dż

                     r

 7 rok życia

 Rozwój artykulacji ulega zakończeniu

                                                             

opracowanie: pedagog specjalny, logopeda

terapeuta wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

mgr Monika Gąsior - Kuflewska                                          

 

na podstawie: Kaczmarek L., Nasze dziecko uczy się mowy                                                                   

 

Projekt „WSPIERAMY MAMY W GMINACH WIEJSKICH POWIATU PUŁAWSKIEGO”
jest projektem realizowanym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020,
Oś priorytetowa: 9. Rynek pracy, Działanie: 9.4 Godzenie życia zawodowego i prywatnego w okresie 1.04.2019r. do 31.08.2021r.